Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar

Seramik - Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar ...

Cevapla
Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar

Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar

Alt 21-06-2007 #1
Sponsorlu Bağlantılar

[COLOR="Blue"]SERAMİK, ÇİNİ[/COLOR]

Toprak, endogen granit kayaların doğanın aşındırmasıyla ufalanması sonucu meydana gelmektedir.Toprağın her türü seramik için uygun değildir. Kullanıma elverişli toprak ise kildir.Kil, dünyanın ana maddesidir.Killerin plastik özellikleri nedeni ile şekillendirme imkanlarına sahip bulunmaları ve şekillerini pişirme sureti ile koruyabilmeleri esasına dayanan seramik endüstrisi dünyanın en eski endüstrilerinden sayılmaktadır.

Killerin, suyla karıştırıldıklarında, plastik özellikleri olan, kolayca biçimlendirilebilen bir hamura dönüşme, pişirildikten sonra da sert, sağlam, değişmez bir yapı kazanma özelliklerine dayalı çömlek üretme sanatı.Anorganik maddelerin herhangi bir usul ile şekillendirilip, pişirilmesi ile meydana gelen ürünlere seramik denir.

Seramik hammaddesi kil olup elde, kalıpta veya tornada biçimlendirilmiş, fırınlanmış her tür eşyanın genel adı.Porselenden pişmiş toprak malzeme yedek her türlü obje sözcüğün kapsamına girer.Seramiğin tarihçesi insanların ateşi bulmaları ile başlamaktadır.Suyu taşımak, muhafaza edebilmek için kaplar yapma zorunluluğundan seramik doğmuştur.Yüzyıllar boyunca, kap kacak yapımında kullanılmış, gerek eski çağlarda gerekse günümüzde yapı tuğlası üretiminde yararlanılan bir gereç olmuştur.

Çeşitli kültürlerin yaşadığı bir bölge olması sebebiyle Anadolu'da yapılan birçok arkeolojik kazı sonucu tarihe ışık tutan seramik eserlere rastlanmıştır. İlk kez yeni taş döneminde çıkan seramiğin en eski örnekleri Anadolu'da, Hacılar, Çatalhöyük, Beyce Sultan, Demirci höyük vb. arkeoloji kazılarında bulunan seramik kaplardır.Bu yapıtlar bezemelerinin yanı sıra biçimleri ile de dikkat çekmektedirler.M.Ö. 3500 Kalkalitik devir, M.Ö. 2500 - 1000 Truva, Hitit, M.S. 11. Ve 13. Yüzyıllarda Selçuklu, 10. Yüzyılda Anadolu'ya gelen Osmanlılar, Selçuklulardan kalan seramik kültürünü sürdürerek 15. Yüzyılda kendi özelliğini oluşturmuş, belli dönemlere damgalarını vurmuş ve hepsi birbirinden güzel örnekler bırakmışlardır.

İlk kaynaklarını Anadolu dışındaki Türk seramiğinden alan Anadolu seramik sanatı, Osmanlı devrinde tamamen kendine özgü bir gelişme göstermiş, tercih edilen, ihraç edilen eserler vererek ilgi görmüştür.Hokka, kase, ibrik, sürahi, kadeh, kandil, kupa, gülabtan, buhurdanlık, tütsü kabı vb., tabaklar sert beyaz hamur, sır altı tekniğiyle yapılmıştır.

Seramik malzeme üretiminde kullanılacak olan kil, üretilecek malzeme türüne göre, karıştırıcı, ıslatıcı makinelerde şekillendirilebilmeleri için gerekli su miktarı ilave edilmek suretiyle homojen bir hamur elde edilmeye çalışılır.Seramik malzemesi, elle, kalıplama, presleme, döndürme, filaj veya etraj, döküm teknikleri ile şekillendirilmektedir.

Pişirilen ürünlere bisküvi adı verilmektedir.Bisküvi halindeki yarı mamul üzerine; yapılacak desen, şekil veya yazıların sınırları (konturlar) özel olarak hazırlanmış aydınger (iğnelenmiş desenli) şablonlar yardımı ile odun kömürü tozu ile desen işlenmektedir.Bu desen tahrirlenip (çinilerde bezeme örgelerinin çevresini dolanan ince kontur) içleri boyanmaktadır.Boyalar genellikle büyük kısmı ithal maddelerden yapılan boyalardır.

Seramik yapıtlar üzerine çeşitli usullerle kaplanan şeffaf sırlarda: ****l oksitler katılarak hazırlanan sır reçeteleri değişen yüksek derecelerde renk veren sır tipleri kullanılmaktadır.Renk veren ****l oksitler tek başlarına kullanıldığı gibi, bir kaçı bir arada kullanılarak hazırlanan reçetelerle değişik renkler veren sırlar elde edilebilir.Renklendirmede kullanılan ****l oksitler; krom, demir, kalay, bakır, kobalt, manganez, zirkon, nikel, vanadyum, rutil olup tek veya karışım halinde kullanılır.Kalay, titanyum, antimuan opak sırlar elde etmek için kullanılan üç maddedir.

Bir parçayı sırlamadan önce sırrın yüzeye çok iyi tutunması yüzeyin temizliği ile doğrudan doğruya ilgilidir. Bu amaçla bisküvi akar su altında kısa bir süre tutularak temizlenir. Sır tabakası 1,5 milimetre kalınlığında olmalıdır.Sırrın kalınlığı kabarcıkların oluşması gibi kusurlara yol açabilmektedir. Yeterince kalın olmayan sırlar ise kel alanlar oluşturur. Sır ürüne fırça, dökme, daldırma, majolika gibi tekniklerle sürülmektedir.

Desenlenmiş (dekorlanmış) ve sırı sürülmüş yarı mamuller geleneksel yöntemlerle fırınlarda pişirimi yapılmaktadır.Şekillendirilen, kurutulan parçalar süreksiz veya sürekli fırınlarda sürekli veya süreksiz fırınlarda, çanak, çömlekler açık ateşte, ince ürünler örtülü fırınlarda pişirilmektedir.Çini genellikle mimariye bağlı yapıtlarda kullanılmakta, günlük yaşamda kullanılan kap vb. ise seramik denilmektedir."ÇİNİ" kelimesinin 'i' ilgi harfiyle türetilmiş olması ilk bakışta çiniciliğin Çin'den geldiği kanısını uyandırmaktadır.Çiniciliğin Türklere özgü bir sanat olduğu sanat tarihi uzmanlarınca kabul edilmektedir.

Mimaride kullanılan Çiniye 18. Yüzyıla kadar "Kaşi", çini eşyaya (tabak, vazo, kase vb.) de "EVANİ" (kapkacak) adı verilmekteydi.O dönemde Çin'den ithal edilen porselenlerin ün kazanmalarından ötürü, Türk yapısı "Kaşi" ye kalitesinin yüksekliğini vurgulamak için "ÇİNİ" denmeye başlanmıştır.

Orta Asya'da gelişen seramik sanatının bir kolu olan çinicilik, Selçuklularla Anadolu'ya girmiştir.Osmanlılarda mimari süslemede çok önemli yeri olan çini, cami, medrese , türbe, sarayları süslemekte kullanılmıştır.İlk Osmanlı devri çinileri Selçuklu geleneğinin devamıdır.Figürlü geometrik yazı, nebati süslemelerle sarı, yeşil renkler farklı kullanılmıştır.Bizanslılar zamanında bir seramik merkezi olan İznik, Osmanlı İmparatorluğunun da en önemli çini merkezi olarak 14. Yüzyıldan, 18. Yüzyıla kadar üstünlüğünü korumuştur.

17. yüzyılda önemini yitiren İznik atölyeleri yanında Kütahya'da İznik tekniğine erişememekle beraber 15.yüzyıldan itibaren bir çini, seramik merkezi olarak varlık göstermiştir.Kütahya işi seramikler mavi, kırmızı, sarı, mor, yeşil renklidir.18. yüzyılda bölgesel özellik gösteren Çanakkale seramikleri ortaya çıkmıştır.Osmanlı döneminde daha çok saray, cami, medrese, türbeler için üretilen seramikler, 17. Yüzyıldan sonra yozlaşmaya başlamıştır. Cumhuriyet dönemine kadar Kütahya, Çanakkale seramikleri, Fransa'dan çamuru getirilerek yapılan Yıldız Porselenleri görülmektedir.

18. yüzyılda İznik'teki çinicilik sanatı tamamen kaybolmuştur.Aynı yüzyılda en güzel örneklerini veren Kütahya çinileri, bu yüzyıl sonunda gerilemeye başlamış, 19. ve 20. yüzyılda eski İznik çinileri motiflerinin taklitlerine dönülmüştür.Günümüzde çini merkezi Kütahya'dır.Burada daha ziyade Selçuklu renk, desenler taklit edilerek üretim yapılmaktadır.

[COLOR="Blue"]ÇÖMLEK:[/COLOR]

Çömlek / çölmek, çözülmüş çamurdan yapılmış toprak tencere.Çömlekçilik, Anadolu'da çok eskiden beri yapıla gelmiş el sanatlarından biridir.Çamur, kolaylıkla elde edilen hammaddelerin en eski, kullanışlı olanıdır.Yumuşakken kırılmadan biçimlendirilebilir. Çömleklerin elle yapımında uygulanan temel yöntemler çimdik, fitil, levha, modeldir.

Özlü çamurdan elle veya çömlekçi çarkından geçirilerek çeşitli ölçülerdeki kalıplara dökülüp form kazandırılmaktadır.Fırınlarda pişirilerek, sırlanan veya sırlanmadan yapılan toprak çanak, çömlek, testi, vazo, küp vb. yapma sanatı olarak tanımlanabilir.Anadolu'da üretilen çömlekler genellikle sulandırılmış çamurla sırlanmakta, çömlekler açık ateşte pişirilmektedir.Günümüzde fonksiyonel olarak yapısı kaybolmaya başlayan, ancak kullanım alanlarında değerlendirilen çömlekçilik sanatı birkaç yörede az sayıda ustasıyla devam etmektedir.
Bu mesajdan alıntı yap
Sponsor Links

Grafikerler.net Reklamları

Standart
Alt 21-06-2007 #2
                             Sponsorlu Bağlantılar
[COLOR="Blue"]Seramik, Çini ve Çömlek Sanatından Örnekler... [/COLOR]
Bu mesajdan alıntı yap
Standart
Alt 21-06-2007 #3
Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Hammaddesi Toprak Olan Geleneksel Sanatlar


Alıntıdır...
Bu mesajdan alıntı yap
~TaMeR~ isimli Üye şimdilik offline konumundadır

~TaMeR~

Forumdan Uzaklaştırıldı

Standart
Alt 21-06-2007 #4
çok güzel paylaşımlar kalimero

senin gibi sanat severleri görmek gercekten süper

teşekkürler
Bu mesajdan alıntı yap
Hatice ÇAVDAR isimli Üye şimdilik offline konumundadır

Hatice ÇAVDAR

Kargacık Burgacık

Grafiker / İstanbul

Standart
Alt 21-06-2007 #5
çok güzel bilgiler bunlar teşekkürler...
Bu mesajdan alıntı yap
TURKUAZSIR isimli Üye şimdilik offline konumundadır

TURKUAZSIR

Grafiker / İstanbul

Standart
Alt 24-07-2007 #6
tesekkürler gerçekten çok hoşlar eger çini ve seramikle ugraşanlar varsa msj yollasın çini seramik mezunuyum arşivimden yararlanabisirsiniz
Bu mesajdan alıntı yap
baris_43 isimli Üye şimdilik offline konumundadır

baris_43

Hiç Biri / Kırklareli

Standart
Alt 08-08-2007 #7
arkadaşlar bende eski çinicilerdenim bilgiler güzel olmuş elinize sağlık sormak istediğiniz konu olursa yardımcı olabilirim.
Bu mesajdan alıntı yap
Standart
Alt 10-11-2007 #8
Merhaba ArkadaŞlar Ben Bu Sİteye Yenİ Üye Oldum
Bende Çİnİ Mezunuyum 4 Yil Halk EĞİtİm De ÖĞretmenlİk Yaptim Ve Şİmdİ İstanbula YerleŞtİm Ama Burada Çİnİ Adina HİÇ ÇaliŞamadim.halk EĞİtİmlere BaŞvurdum Ama Olmadi.pİŞİrme Sorunlari YaŞadim Bana Yardimci Olursaniz Sevİnİrİm
Bu mesajdan alıntı yap
baris_43 isimli Üye şimdilik offline konumundadır

baris_43

Hiç Biri / Kırklareli

Standart
Alt 10-11-2007 #9
pişirme sorununu kapalı çarşıdaki işelk bir çinici dük. ile anlaşabilirsin ufak tefek şeyleri yollata bilirsin her çini pazarlamacıları onlara her hafta gelip gider ilk olarak pişirme sorununu öyle çözebilirsin pazarlamacılar zaten direk fırınlarla bağlantı için bi problemde olacağını zannetmiyorum.
Bu mesajdan alıntı yap
ilpostino isimli Üye şimdilik offline konumundadır

ilpostino

Hiç Biri / İstanbul

Standart
Alt 14-11-2007 #10
Ham maddesi "toprak" olan en güzel sanat İNSANDIR!
Bu mesajdan alıntı yap
Sponsor Links

Grafikerler.net Reklamları

Cevapla

Tags
mangan ile renklendirilmesi, cini, organik, seramik, toprak sanat

Benzer Konular
Konu Konu Bilgileri Forum Cevaplar Son Mesaj
Grafik sanatlar üzerine yazılar N/A3 Diğerleri 6 02-10-2012 21:42:43
tabela çalışması (Toprak) slmmm Kitap kapağı, broşür, menü vb. 17 04-03-2010 16:52:49
Geleneksel Türk Ebru Sanatı blueden Ebru 24 14-10-2009 11:50:14
Güzel Sanatlar Fakültesi? Nesli.Han Karakalem 26 04-05-2009 22:49:43
Geleneksel Türk Tiyatrosu N/A8 Sinema & Tiyatro 2 17-02-2008 00:12:17

Kapat
Şifremi Unuttum?