Kütahya Çini Sanatı

Çini - Kütahya Çini Sanatı ...

Cevapla
Kütahya Çini Sanatı
Sonay Görkem isimli Üye şimdilik offline konumundadır

Sonay Görkem

ℂ⋆

Yrd. Grafiker / İzmir

Standart

Kütahya Çini Sanatı

Alt 31-12-2008 #1
Sponsorlu Bağlantılar



1 - Kütahya Çini Sanatı

Kütahyanin simgesi ve onu bütün dünyaya tanıtan "Çinicilik" Kütahya 'da önemli bir sanat olmanın yanında bir geçim koludur da.
Kütahya 'da Friglerle başlayan seramik yapımı Bizans Devri sonuna kadar sürekli gelişme göstermiştir. Kütahya 100 yılı aşkın bir süre Selçuklularla Bizanslılar arasında tampon bölge olarak kalmıştır. Bu devirde çinicilik Bizans ve Selçuklu Sanatının özelliklerini birlikte kullanmıştır. Daha sonra Beylikler Devrine giren Kütahya 'da Osmanlı etkisi görülmeye başlamıştır.
1314 tarihli Vacidiye Medresesindeki Abdülvacit Efendinin Sandukasında 1428 tarihli Yakup Bey Türbesi 'nde ilk Osmanlı Devri renkli sırlı çini tuğlalar kullanıldığı görülmektedir. 15. yy. Osmanlı seramik ve çini sanatı mavi beyaz grubu çinileri ile dikkati çeker. Bu orijinal mavi beyazlar Hisarbey Camii (1487), Kükürt Köyü Camiin (1697) de görülmüştür. 15. yy mavi beyaz çiniler Kütahya 'nın bazı yapıları yanında İstanbul ve Kudüs mimari eserlerinde de kullanılmıştır. 16.yy da Kütahya Çini ve Seramik sanatı faaliyetlerinin yavaşladığı görülmekle beraber İstanbul ve diğer önemli merkezlerde yapılan mimari eserlerde Kütahya çinilerinin kullanıldığı görülür. 1528 - 1529 tarihli Gebze - Çoban Mustafa Paşa Türbesinde, 1522 tarihli Manisa Valide Sultan Camiinde, Topkapı Sarayının çeşitli ünitelerinde Kütahya mavi beyaz çinileri kullanılmıştır.
Günümüzde ihraç malları arasına giren desen ve renk zenginliği kazanan Kütahya Çiniciliği olumlu bir yoldadır. 30 kadar irili ufaklı atölyede yapılan çalışmalar sonucu yapılan çiniler Türkiye ve Dünyanın pek çok eserini süslemektedir.

2- Kütahya 'da Çinicilik Yöntemleri

Çinicilikte kullanılan hammaddeler, Kütahya ve komşu illerden sağlanmaktadır. Bu hammaddeler, plastik ve plastik olmayanlar diye ikiye ayrılır. Plastik hammaddeler grubuna "Kırklar Toprağı", "Gri Bilecik Kili", "Maya" ve "Çamaşır Kili", Plastik olmayan hammaddeler grubuna "Çakmak Taşı", "Beyaz Bilecik Kili" ve "Tebeşir" girmektedir.
Bu hammaddelerin belli oranlarda karıştırılmalarıyla "Çark", "Döküm" ve "Pres" diye adlandırılan üç tür harman hazırlanır. Çark harmanında; düz duvar tabağı, vazo, saksı ve şekerlik, döküm harmanında; biblo, bardak, tabak ve küllük, pres harmanında; düz yada desenli duvar plakaları yapılır. Ocaklardan gelen hammaddeler önce öğütülür, çakmak taşı ile bir değirmende kuru olarak karıştırılır. Plastik hammaddeler harman yapılarak, havuzlarda 1-2 gün bekletildikten sonra elek ya da bezden geçirilerek 20-25 gün dinlendirilir. Plastik olmayan hammaddeler de kaynatılarak süzülür ve harmana eklenir. Dinlendirilmiş harman, kapalı suyu alındıktan sonra alçı kalıplara dökülür yada eski fırın plakaları üzerine yayılır. Böylece, harmanın bileşimindeki su oranı ile plastik maddelerin bileşimindeki su oranı eşitlenir. Döküm harmanı, çoğunlukla imalathanelerdeki çark harmanında hazırlanır. Kimi imalathanelerde, çark harmanına belli oranlarda çakmak taşı eklenir. Pres harmanı ise, kuru olarak hazırlanır.

Harmana "Çark", "Torna", "Döküm" ya da "Pres" ile biçim verilir. Çarkların çoğu ayak ile işletilir. Pres kalıplarının çoğu ahşaptır. Alçı kalıplarında kullanılan alçının niteliği çok düşük ve teknoloji ilkeldir.
Kurutma, kışın kapalı yerlerdeki raflarda, yazın ise açık havada yapılır. Plakalar püskürtme, diğer ürünler daldırma yoluyla sırlanır.
Değişik büyüklükte tuğlaların dizilmesi ile silindir biçiminde yapılan fırınlar, ateş hane ve pişirme bölümlerinden oluşur. Pişirme bölümünde raflar kurutulmuştur. Ateş hane bölümünün her iki yanında, sırçanın pişirildiği, pişirme bölümünün "Göz" penceresinden kontrol edilir. Pişirme sıcaklığı 11-14 saatte 800 - 950 dereceye ulaşır. İlki daha düşük ısıda olmak üzere "Çift Pişirme" uygulanır. Çini yapımında kullanılan boyalar yerli ve yabancı kaynaklardan sağlanır.

Kütahya Çini Sanatı

ÇİNİ DESENLERİNİN YAPILMASINDA BAŞLICA YÖNTEMLER

Sır Altı Tekniği
Kapların fırınlanmadan önce bezenmesine dayanan teknik. Bu teknikte bezeme, yüksek ısıya dayanıklı boyalarla doğrudan kabın üzerine yapılır. Daha sonra üzerine sır çekilen kap, yüksek ısıda fırınlanır. Fırınlama sırasında sır saydamlaşır ve altındaki bezeme ortaya çıkar. Kobalt mavisi, yüksek ısıya en dayanıklı renk olduğu için sır altı bezemede en çok kullanılan renk olmuştur. Bu teknik daha çok Osmanlılar’ca kullanılmıştır.

Sır Üstü Tekniği

Kapların fırınlandıktan sonra bezenmesine dayalı tekniktir. Genellikle saydam olmayan sırlar kullanılır. Sırın üzerine bezeme yapıldıktan sonra kap, düşük ısıda bir kez daha fırınlanır. Fırınlama sırasında desenler ısıyla yumuşayan sırın altına geçer. Bu teknik daha çok Selçuklular’ca kullanılmıştır.

Minai tekniği
Sır altı ve sır üstü tekniklerinin birlikte kullanılmasıdır ve daha çok İran’da yaygındır.


Çini Müzesi

Avukat S.Sadık ATAKAN 'ın babası Hacı Bahattin ATAKAN 'dan kalma, Kütahya 'nın ilk Defterdarının oturduğu elli yıllık ev "S.Sadık ATAKAN Özel Çini Müzesi" olarak ziyarete açıldı. Müzede son ikiyüzelli yılın en güzel çini örneklerini görmek mümkün. En iyi çini ustalarının eserlerinden oluşan binlerce eser, uzun yılların sonunda toplanmış. Ayrıca müzede bir çok antika eşyayı da görmek mümkün. Mutfak eşyaları, Kütahya 'ya gelen ilk radyo, ilk daktilo, dikiş makinası ve mutfak gereçlerini izleyenler nostaljik bir ortamın içinde buluyor kendisini. Ücret ödemeden gezilebilen ve geçmiş ile gelecek arasında bir köprü olan bu ilk özel çini müzesi yerli ve yabancı turistlerin ilgi odağı haline gelmiştir.

Kütahya Çini Sanatı

Bu mesajdan alıntı yap
Sponsor Links
donie isimli Üye şimdilik offline konumundadır

donie

Grafiker / İzmir

Alt 02-01-2009 #2
                             Sponsorlu Bağlantılar
Bize özgü bu sanat dallarından bir çoğu yitip gitmekte zamanla paylaştığın ve hatırlattığın için teşekkürler ,yararlı bilgiler var bayağı eline sağlık sonay.

Kütahya Çini Sanatı
Bu mesajdan alıntı yap
merdogan2004 isimli Üye şimdilik offline konumundadır

merdogan2004

Matbaacı / Kütahya

Standart
Alt 02-01-2009 #3
bir kütahyalı olarak teşekkür ediyorum
Bu mesajdan alıntı yap
yaavuz90 isimli Üye şimdilik offline konumundadır

yaavuz90

Yrd. Grafiker / Bursa

Standart
Alt 15-01-2009 #4
bunlar mükemmel..böyle bir kültüre sahip olmak güzel.. bu sanatı icra eden herkese saygılar.....
Bu mesajdan alıntı yap
By_HeMŞinLi isimli Üye şimdilik offline konumundadır

By_HeMŞinLi(22)

Öğrenci (Grafik) / Rize

Standart
Alt 23-01-2009 #5
zaten kütahya çininin başkentidir....
Bu mesajdan alıntı yap
Sponsor Links

Grafikerler.net Reklamları

MGTR isimli Üye şimdilik offline konumundadır

MGTR

Öğrenci (Diğer) / Ankara

Standart
Alt 24-01-2009 #6
Bir Kütahya'lı olarak ben de teşekkür ederim, zamanında çiniciliği öğrenmeyi çok istedim ama olmadı.
Bu mesajdan alıntı yap
ALOR isimli Üye şimdilik offline konumundadır

ALOR(53)

Grafiker / İstanbul

Standart
Alt 29-01-2009 #7
Kobalt mavisiz bir kütahya çinisi yada vazosu düşünemiyorum,adeta neredeyse hepsinde var ve çok'ta yakışıyor,bu paylaşımın için teşekkür ediyorum.
Bu mesajdan alıntı yap
irm.art isimli Üye şimdilik offline konumundadır

irm.art

Grafiker / İzmir

Standart
Alt 02-02-2009 #8
Şahsen tekniklerini bilmiyordum ben :S Bilgilendirici teşekkürler sonay
Bu mesajdan alıntı yap
grafikçe_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır

grafikçe_

Eğitimci / Eskişehir

Standart
Alt 03-02-2009 #9
bir kütahyalı olarak ben de tşk ediyorm arkadaşımKütahya Çini Sanatı
Bu mesajdan alıntı yap
dinosaur isimli Üye şimdilik offline konumundadır

dinosaur

Grafiker / İzmir

Standart

no panic

Alt 17-02-2009 #10
Bize özgü bu sanat dallarından bir çoğu yitip gitmekte zamanla paylaştığın ve hatırlattığın için teşekkürler ,yararlı bilgiler var bayağı eline sağlık sonay.

Kütahya Çini Sanatı
yitip gittiği falan yok, merak etme. :smile: ben geçen hafta kütahya'daydım. maşallah herkes neredeyse bu işle ilgileniyor. şehrin en büyük geçim kaynağı. yüzlerce çalışanı var sektörün...
yalnızzzz, yozlaşma dersen, eh...inceden bi uçuş ve geçiş var. bu da her sektörde olduğu gibi çinicilik işininde başıboş bırakılmasından kaynaklanıyor.örneğin, sen de git, bi dükkan aç, çinicilik yap.bi Allah'ın kulu karışmaz.böylece sen de istediğin gibi yaparsın.bi bakarsın ki bi kaç yıl sonra ortada ne kütahya işi motif kalmış ne de desen.arap işi yazma bozmalar sarmış.düşün ben viking gemisi gördüm tabakta yaaa...olacak işmi? amcam karınca duası yapmış.bi başkası başka bişey.eee, nereye gider bu böyle.bizim meslekte de öyle değil mi? benim bi kaç iş önceki patronum muhasebe emeklisi idi.birbirimize üç ay dayanabildik.kadın bana "seni internete girerken gördüm" dedi yaa...hepsi denetimsizlik ve başıboşluk.bi kaç meslek hariç (tıp doktorluğu, avukatlık, eczacılık... vb.) hepsinde dilediğin gibi at oynatabilirsin.bak muhabbet nereye sardı. :-) adam kurs veriyor.ilanlar, bilboardlar...ne o : grafik kursu. nasıl veriyor? bi kaç program öğretiyor.öğrendin mi? tamam.grafiker oldun...ahahahaha...sonra sen istersen bi yerini yırt.onlar 400 tl ye çalışıyorlar.ne yani sen mum mu dikiyorsun.amcam bi kaç resim çakıyor.bi iki photoshop efekti.bi de metin kakaladı mı. tamam.bitmiştir. yok yaaa, konuştukça ayarım kaçıyor... saygılarımla...
Bu mesajdan alıntı yap
Sponsor Links
Cevapla

Tags
cini, kutahya, sanati

Benzer Konular
Konu Konu Bilgileri Forum Cevaplar Son Mesaj
Türklerde Çini ve Çinicilik senem sevtap Çini 8 21-02-2012 19:08:00
KOLAJ Sanatı (Resimden Resim Yapma Sanatı) VolkanTEKiN Resim 26 21-06-2011 13:03:55
Çini Sanatı'nın Tarihçesi Mehmet Utku DİLER Çini 3 03-05-2010 11:48:21
Kütahya da grafiker superman Sonuçlanan İş İlanları 1 03-11-2008 11:09:35
kütahya belediyesi afiş çalışmaları eras274 Afiş Tasarımı 9 09-08-2008 16:06:26

Kapat
Şifremi Unuttum?