Neler yeni

Yeni mesajlar Yeni konular En çok mesaj En çok tepki En çok görüntülenen

Montaj Hazırlığının Püf Noktaları!!!

Hande DEMİR

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
21 Eki 2007
Mesajlar
1,300
Tepkime puanı
37
Yaş
49
Bir tasarıma başlamadan önce,

Bu işin bir ekip çalışması olduğunu unutmamak lazım.

müşteri-->müşteri temsilcisi-->metinyazarı ve grafiker-->film çıkış-->matbaa

İlk olarak, müşterinin ne istediğine dair bilgileri çok sağlıklı almalıyız. Aksi takdirde; örneğin A4 hazırladığımız bir işi sonradan, “biz A5 istiyorduk” demeleri bizi sıkıntıya sokar.

Ölçü belirlerken kağıdın fire vermeyeceği bir ölçü belirlemeye özen göstermeliyiz. Kağıt özelliklerine göre tabaka ölçüleri değişebilir. Bkz. https://www.grafikerler.net/kagit-ebatlari-ve-gramajlari-t591.html bu konuda matbaamıza danışarak firesiz bir ölçü belirlemeliyiz.

Artık müşterinin isteğini biliyoruz. Ölçümüzü de belirledik. Tasarıma başlayabiliriz...

1asamahl9.jpg


Örneğin; A3 tek kırımlı ön-arka baskılı, 4 renkli (CMYK) bir iş hazırlıyoruz. Katlandığındaki görünümü A4 olacak.

Bir tasarıma başlarken;
Taşırma paylarını vererek yapmalıyız ki, işin onayı geldikten sonra tekrar taşırma payları için vakit harcamayalım.



Taşırma payı (traş payı) nedir?

Çalışmanın net ölçüsünden 2-3 mm fazla pay bırakmaktır. (mukavva sıvama işlerde -katalog kapağı, dönkart vs.- bu pay 2 cm olmalıdır.)

Taşırma payı bırakmazsak matbaada kesim esnasında oluşacak milimetrik kaymalar sonucu sayfa kenarlarından, kağıdın beyaz görüntüsü bariz görünecektir. Bu da hiç hoş bir görüntü olmaz.



İşimiz bitti. Müşterimizden onay aldık. Şimdi tekrar matbaamıza montaj planı konusunda danışalım.

Çalışmanın ölçüsü, kağıt özelliği, kaç renkli bir iş olduğu ve kaç adet basılacağı (hatta yapılacaksa eğer tel dikiş mi, iplik dikiş mi olduğu) bilgilerini vererek montaj planı rica edelim.

NOT: Ben her zaman montaj planını fakslamalarını rica ediyorum ki sonradan doğabilecek herhangi hata sonucunda elimizde belgemiz olsun. ;) Ayrıca yapacağınız iş kartvizit bile olsa çekinmeden montaj planınızı sorun. (kağıt özelliğine, matbaa makinelerine, ölçü ve basım adedi farklılıklarına göre montaj değişkenlik gösterebilir.)

kroslartaslakxi0.jpg


Montajımız 45x64 kağıda revolta olarak bağlanacak. Montaj planımızın taslağını hazırladık. Sıra geldi krosları koymaya...

kesimkrosulm7.jpg


Kros Nedir?
Kros, net ölçümüzün kesim yerlerini belirlemek için, tam kesim noktalarına koyduğumuz minik, yardımcı kesim veya kırım çizgileridir. Örnek çalışmamız 4 renkli olduğu için kroslara registration yani C:100 M:100 Y:100 K:100 değerleri verdik. (örn. mavi ve siyahtan oluşan 2 renkli bir işimiz olsaydı, kroslara C:100 M:0 Y:0 K:100 değerleri vermemiz gerekecekti.) Krosların yüksekliği için 5 mm yeterlidir. Kros kalınlığı ise (çizgi kalınlığı) hairline (0,25-0,3 pt gibi) olmalıdır.

Hairline Nedir?
Stroke (çizgi) ayarlarında, kullandığınız programın verebildiği en ince çizgi değeridir.

Krosla ilgili daha ayrıntılı bilgiler için bkz. https://www.grafikerler.net/calismalarda-kros-t2438.html

montajhairlinekg6.jpg


Artık montaj taslağımız üzerine çalışmamızı milimetrik olarak yerleştirebiliriz. Krosları da koyduğumuza göre ölçüleri belirlediğimiz çizgileri silmeliyiz yada görünmez yapmalıyız. Aksi takdirde çizgiler de basılırsa ne kadar kötü bir görüntü olur düşünsenize. :rolleyes:

İşimizde herhangi bir hata var mı diye tekrar kontrol ettikten sonra, artık yazıları create outline (convert) edebiliriz.

Convert Nedir?
Convert işlemi yapıldıktan sonra artık fontlar çizime dönüşmüş olur. Bu işlemden sonra yazılarınız üzerinde değişiklik yapamazsınız. Convert işleminin programlardaki kısa yolu şöyledir:
illustrator’da (ctrl + shift + o)
freehand’te (ctrl + shift + p)
corel draw’da (ctrl + q)
Not: Convert yapmadan önce işinizi save as (farklı kaydet) diyerek kaydedin. Çünkü convertlediğiniz yazılar üzerinde artık değişiklik yapamazsınız. Tabii oturup baştan yazmak dışında :S

montajsonwv2.jpg


Montajımız hazır.
Son kez gözden geçirelim.
Krosları koyduk. İşimizi kafa kafaya yerleştirdik. Kenar çizgilerimizi görünmez yaptık. Yazıları convertledik. (Belgelerimizin CMYK olduğundan eminiz.)
Film şirketimize yollayabiliriz.
NOT: illustrator ve freehand kullanıcıları, işinizi kayıt ederken kullandığınız .tiff yada .eps belgelerini de kaydetmeyi unutmayın.

Bu konunun teknik bir anlatımı ve matbaa terimleri sözlük karşılıkları için bkz.
https://www.grafikerler.net/matbaa-terimleri-sozlugu-t6971.html

Çeşitli montaj teknikleri hakkında bilgi sahibi olabileceğiniz örnekli anlatımları mutlaka inceleyin.
https://www.grafikerler.net/dergi-icin-forma-olusturma-teknigi-t324.html?t=324
https://www.grafikerler.net/48-sayfalik-hazirlanmis-bir-dergi-formasi-t413.html
https://www.grafikerler.net/revolta-t3446.html

Çoook geniş olan bu konuyu mümkün olduğunca özetlemeye çalıştım. Lütfen sizler de benim atladığım önemli detayları ekleyin. ;)
 

graffix

🌟Usta Tasarımcı🌟
Katılım
19 Eki 2007
Mesajlar
354
Tepkime puanı
3
çok yararlı şeyler anlatmışsın saol ama bence bu işi sadece reprucalr yapmalı riskli bir iş bence
 

Jidota

⭐Deneyimli Tasarımcı⭐
Katılım
8 Haz 2007
Mesajlar
135
Tepkime puanı
6
gerçekten çok önemli bilgiler sunmuşsun...
bi an sınav için yaptığım broşür çalışmasının yedeğini almadan convertlediğim aklıma geldii :)
 

ufukdural

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
28 Ocak 2008
Mesajlar
1,556
Tepkime puanı
26
Yaş
59
Tüm tasarımcı ve grafiker olan arkadaşlarımın tek tek ve satır satır okuması gereken bir ders olmuş Handemir..

Siteyi izliyorumda, download edilen paylaşımlar çok izleniyor ama bu tip değer taşıyan bilgilerin okunurluğu inan çok az..

Bu bilgilere benimde bir iki eklemem olacak ama öncelikle;
Eline emeğine sağlık. Çok emek harcamışsın güzel ve yalın bir anlatım olmuş, tebrik ederim.:peace1:

Tasarıma başlarken değindiğin traş payı konusu dahi, benim yıllardır eziyetini çektiğim bir konuydu..

Kroslarımıza renk verirken renk paletinden registration seçersek, tasarımımız iki renkte olsa, yedi renk te olsa tüm renklere otomatik olarak krosları atayacaktır..

Ayrıca; Kroslarımız sadece kesim ve kırım için bir belirteç değildir..Başka bir görevide baskı sırasında operatöre işin ayarlı basılmasında takip kolaylığı sağlar..

Bu işi de çok iyi hatırlıyorum. Tasarımcı ve matbaa ekip çalışmasının iyi bir örneği..

Handemir'in ders olarak hazırladığı bu A/3 broşürün baskısını ben üstlenmiştim..Sorunsuz çalışma ve sorunsuz bir süreçle üretilmişti. Hala da ortak çalışmalarımız devam etmekte ve hiçbir problem yaşamamaktayız. Bunun sebebi de her aşamada Handemir'in kendinden sonraki aşamaları çok iyi bilmesi ya da danışıp öğrenmesidir.


çok yararlı şeyler anlatmışsın saol ama bence bu işi sadece reprucalr yapmalı riskli bir iş bence

Grafixx; "Reprucalr" ne demektir ben inan bilmiyorum bize açıklarmısın, bu arada riskten korkmayın risk alınırsa başarılı olunur..Riskin ne olduğunu öğrenmek ve ona göre çalışmak da profesyonelliğin bir göstergesidir..


Saygılarımla
 
Son düzenleme:

Gökhan TEKİN

ARTniyetli
👑Efsanevi Grafiker👑
Katılım
2 May 2007
Mesajlar
4,702
Tepkime puanı
74
Herkesin okuması gereken bilgiler. Bir çırpıda değil uzun uzun okuyun tavsiye ederim... Teşekkürler handemir bu güzel bilgiler için...
 

Bahtınur YILDIZ

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
18 May 2007
Mesajlar
1,384
Tepkime puanı
33
gerçekten çok güzel bir ders olmuş bu tür sorular sık sorulanlar arasındaydı teşekkürler
 

Murat Aydıner

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
21 Şub 2008
Mesajlar
13
Tepkime puanı
1
Handemir arkadaşa teşekkür ederiz vakit harcayıp böyle bir ders hazırladığı için, öncelikle sitenin yeni üyesiyim ilk mesajım belirteyim

Yalnız burada eksik, olmaması gereken bir nokta var 45x64 de 4 sayfayı montajlamışız fakat dikkat etmemiz gereken en önemli noktalardan biriside bu tarz işlerde işin kafa kafaya verilmesidir.

İş neden kafa kafaya verilip bağlanır, onu da kısaca anlatmaya çalışayım mücellitte dikiş esnasında mücellitin işini kolaylaştırmak.

Arkadaşlar anlatım çok kısa oldu kusura bakmayın işlerin yoğunluğu malum:)
 

ufukdural

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
28 Ocak 2008
Mesajlar
1,556
Tepkime puanı
26
Yaş
59
İş neden kafa kafaya verilip bağlanır, onu da kısaca anlatmaya çalışayım mücellitte dikiş esnasında mücellitin işini kolaylaştırmak.

Murat bey elbette dikiş yapılacak işlerde kafa kafaya bağlanması gereklidir, ancak;
anlatılan işin mücellit kısmında dikiş sözkonusu değildir. Çünkü 4 sayfalık bir işte dikiş olmaz.
Bu nedenle anlatım açısından bir eksiklik göremedim ben..
Zira handemir arkadaşımızda montaj aşamasında matbaanızla mutlaka görüşmelisiniz diye not belirtmiştir..

saygılarımla
 

Hande DEMİR

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
21 Eki 2007
Mesajlar
1,300
Tepkime puanı
37
Yaş
49
Handemir arkadaşa teşekkür ederiz vakit harcayıp böyle bir ders hazırladığı için, öncelikle sitenin yeni üyesiyim ilk mesajım belirteyim

Yalnız burada eksik, olmaması gereken bir nokta var 45x64 de 4 sayfayı montajlamışız fakat dikkat etmemiz gereken en önemli noktalardan biriside bu tarz işlerde işin kafa kafaya verilmesidir.

İş neden kafa kafaya verilip bağlanır, onu da kısaca anlatmaya çalışayım mücellitte dikiş esnasında mücellitin işini kolaylaştırmak.

Arkadaşlar anlatım çok kısa oldu kusura bakmayın işlerin yoğunluğu malum:)

öncelikle sitemize hoşgeldiniz.
evet dediğiniz benim anlatımıma bir ek olabilir. bu işte dikiş yok.
(1 A3'ü 2 ye katlıyoruz sadece)
çok sayfalı ve dikişli bir iş olsaydı kafa kafaya bağlamalıydık.
ben ayak ayağa bağlamışım :rolleyes: ama bir hata söz konusu değil.

bir de küçük bir not.. yenisiniz forum kurallarını okuyun..az önce flood yapmıştınız.. yani ardarda mesaj yazmak yasaktır. modaretör arkadaşım birleştirmiş :) benden hatırlatması.

Murat bey elbette dikiş yapılacak işlerde kafa kafaya bağlanması gereklidir, ancak;
anlatılan işin mücellit kısmında dikiş sözkonusu değildir. Çünkü 4 sayfalık bir işte dikiş olmaz.
Bu nedenle anlatım açısından bir eksiklik göremedim ben..
Zira handemir arkadaşımızda montaj aşamasında matbaanızla mutlaka görüşmelisiniz diye not belirtmiştir..

saygılarımla

düşüncelerime tercüman olduğunuz için minnettarım. :)


Gökhan TEKİN, Bahtınur, macci sizlere de teşekkür ederim. :)
 

Murat Aydıner

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
21 Şub 2008
Mesajlar
13
Tepkime puanı
1
Murat bey elbette dikiş yapılacak işlerde kafa kafaya bağlanması gereklidir, ancak;
anlatılan işin mücellit kısmında dikiş sözkonusu değildir. Çünkü 4 sayfalık bir işte dikiş olmaz.
Bu nedenle anlatım açısından bir eksiklik göremedim ben..
Zira handemir arkadaşımızda montaj aşamasında matbaanızla mutlaka görüşmelisiniz diye not belirtmiştir..

saygılarımla


Ufuk bey, işin tel dikiş iplik dikiş olması önemli değil, 4 sayfa olsun veya 400 farketmez kafa kafaya vermeyi alışkanlık haline getirmekte fayda var örnekte anlatılan iş için hande hanıma tekrar teşekkür ederiz emek vermiş bilgi paylaşmış. Sonradan gördüm zaten hande hanımda belirtmiş (Krosları koyduk. İşimizi kafa kafaya yerleştirdik. Kenar çizgilerimizi görünmez yaptık. Yazıları convertledik. ) fakat yerleşim kafa kafaya değil,işi kafa kafaya yerleştirmek her zaman olmasa bile çoğu zaman dikişli dikişsiz mücellitin işini rahatlatır.
 

Nüket HOTALI

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
1,139
Tepkime puanı
35
Yaş
51
Web sitesi
www.hotali.com.tr
Handemir arkadaşa teşekkür ederiz vakit harcayıp böyle bir ders hazırladığı için, öncelikle sitenin yeni üyesiyim ilk mesajım belirteyim

Yalnız burada eksik, olmaması gereken bir nokta var 45x64 de 4 sayfayı montajlamışız fakat dikkat etmemiz gereken en önemli noktalardan biriside bu tarz işlerde işin kafa kafaya verilmesidir.

İş neden kafa kafaya verilip bağlanır, onu da kısaca anlatmaya çalışayım mücellitte dikiş esnasında mücellitin işini kolaylaştırmak.

Arkadaşlar anlatım çok kısa oldu kusura bakmayın işlerin yoğunluğu malum:)

Ways Murat Aydiner... Efendim sizi buralarda görmek ne büyük şeref....Ustadim...
Bu adamı sıkı tutun... Derin bilgiler mevcuttur...
Sevgiler
 

ufukdural

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
28 Ocak 2008
Mesajlar
1,556
Tepkime puanı
26
Yaş
59
murat bey, işin renk tonları bile revolta montajda montaj şeklini değiştirebilir..konuda anlatılan dökümanın revolta montajı olması önemli.
illede kafa kafaya bağlanacak diye de ısrar etmek doğru olmaz.

saygılarımla
 
Son düzenleme:

Hande DEMİR

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
21 Eki 2007
Mesajlar
1,300
Tepkime puanı
37
Yaş
49
sayın murat aydıner ve sayın ufuk dural,
sonuçta hepimiz doğruyu savunup doğru bilgi vermek derdindeyiz.:rolleyes:

yeni başlayan arkadaşlarda kafa karışıklığına sebep olmayalım ve son noktayı ben koyayım diyorum :)

tasarımcı arkadaşlara sesleniyorum.
konumun içinde de belirttiğim gibi montaj planınızı çalıştığınız matbaadan rica ediniz.
çünkü montaj, işin çeşitli özelliklerine göre değişkenlik gösterir.
hatta ve hatta faksla yazılı montaj planınız elinizde olsun ki sonradan doğabilecek hatalarda, elinizde belgeniz olsun.


...ve çıkan sonuç şu,
işinizi kafa kafaya bağlamak alışkanlığınız olsun.
 

Bahtınur YILDIZ

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
18 May 2007
Mesajlar
1,384
Tepkime puanı
33
bende katılıyorum montaj değişkenliğine nitekim bir grafiker eğer işi matbaaya hazırlıyorsa matbaa sorumlusu yada makina ustası ile diyalog halinde olup fikir alışverişi yapmalıdır. Şöyle yap böyle yap diye size söylerse değişik birşeyler yaptırıyorsa neden... neden.. neden.. diye başının etini yiyip mantığı öğrenin ezbere iş yapmanın sonucu yerinde saymaktır
 

Murat Aydıner

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
21 Şub 2008
Mesajlar
13
Tepkime puanı
1
murat bey, işin renk tonları bile revolta montajda montaj şeklini değiştirebilir..konuda anlatılan dökümanın revolta montajı olması önemli.
illede kafa kafaya bağlanacak diye de ısrar etmek doğru olmaz.

saygılarımla

Ufuk bey, işin renk tonlarına göre basılacak makinanın o anki merdanesinin durumuna bile işin bağlama şeklini değiştirebilirsin, hatta ve hatta kırım makinasına göre bile bağlama şeklini değiştirirebilirsin, illede kafa kafaya bağlanacak diye de ısrar etmek zaten mantıksızlık olur. Ancaaaak siz yinede işinizi kafa kafaya vermeyi alışkanlık haline getirin diyerekten Hande hanımın yaptığı örneğe sadece bir not düştük kötümü ettik.
 

ufukdural

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
28 Ocak 2008
Mesajlar
1,556
Tepkime puanı
26
Yaş
59
burada birikimlerimizi paylaşıyoruz..
paylaşım hiç bir zaman kötü değildir..

saygılarımla
 

Murat Aydıner

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
21 Şub 2008
Mesajlar
13
Tepkime puanı
1
burada birikimlerimizi paylaşıyoruz..
paylaşım hiç bir zaman kötü değildir..

saygılarımla

İyide arkadaşım o zaman benimle niye tartışıyosun ısrar etme gibisinden ısrar eden yok zaten günde 50 tane montaj yapıyom ben 50 tane takla attığım işler oluyor elbette bende biliyorum kafaya kafaya olmazza olmaz diye bir şey olmadığını.
 

ufukdural

♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
28 Ocak 2008
Mesajlar
1,556
Tepkime puanı
26
Yaş
59
ben tartıştığımızı değil fikirlerimizi paylaştığımızı düşünüyorum..

saygılarımla
 
Üst