[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
İlk ne zaman fotoğrafçı olmayı düşündünüz?
1995’te ilk SLR’ımı alınca fotoğrafın her anından keyif aldım. 90’larda Endonezya’ da birçok büyük siyasal hareketler oldu. Grafik tasarımcısıyken (şu ana kadar) “fotoğrafçı” olmaktan niçin keyif aldığımı bilmiyorum. Fotoğraf gazeteciliğini de seviyorum ancak bir medya şirketine bağlı olmadan, gazeteci olamayacağımı anladım.
When did you first realize you were going to become a photographer?
When I first own my SLR in 1995 very enjoy photograph every moments in my country. Many big political moments at 90’s in Indonesia. Actually I am a graphic designer (until now) at that time. But I don’t know why I am more enjoy being a “photographer”. I really like photo journalism indeed, but I realize that I coul not become a photojournalism without a media/company.
İlk kameranız neydi?
İlk kameram bir Nikon FM2. İlk FM2 1996’da Megawati Sukarnoputri Suharto rejimi sırasında popüler olduğunda onun fotoğrafını çekerken bir polis tarafından kırıldı. Bu dönemde polis ve asker Suharto rejiminin kontrolündeydi.
What was your first camera?
My first camera is Nikon FM2 with some lenses. The first FM2 was broke by a policeman in 1996 when I take a moment when Megawati Sukarnoputri become popular under Suharto reigm. Polices and army in that time were under Suharto control.
Açtığınız ve katıldığınız sergiler hakkında biraz bilgi verebilir misiniz?
Ülkemde bazı sergiler açtım, sonuncusu Hollanda’da Naarden Festivali’ndeydi. Tek başıma sergi açmadım bugüne kadar.
Can you give us some information about exhibitions you opened/joined?
I have some exhibitions in my country and the last exhibition is Naarden Festival in Holland with some photographers. I never have a solo exhibition.
Sanat eğitiminiz nedir?
İlk eğitimimi Endonezya’da Politechnic Üniversite’sinde aldım. Genellikle seminerlere ve workshoplara katılıyorum.
What formal training do you have?
First formal training was get in my college in Polytechnic University of Indonesia. I usually attend a seminars or workshops.
Uzmanlaşmak neden önemli?
Çok önemli. Pazarlama pozisyonunda olmak gibi birsey. Ancak kalbinizde ve ilgi alanınızda olması gerekiyor. Kaçınılmaz olarak doğa fotoğrafı çekiyorsunuz, moda olduğu için değil. Böylece insanlar sizi, siyah ve beyaz manzara fotoğrafçısı Ansel Adams’ı ya da fotoğrafçı gazeteci Salgado’yu bildikleri gibi biliyor.
How important is it to specialize?
Very important. It’s like positioning in marketing. But it must from your heart and your interest. You must consistenly photograph landscape because you like it not because it’s a trend. So people will know you like people know Ansel Adams as a Black and White Landscape photographer or Salgado as photojournalist.
Yaptığınız en iyi iş neydi?
Kalimantan (Bprneo) ’da ücra bir köşeyi fotoğraflamakla görevlendirilmiştim. Burası bir kömür madeniydi. Burada eşsiz şeyler yakaladım ama burdaki bazı insanlar çok fakirdi. Bazı çocukların okula ayakkabısız gitmesine rağmen mutlu olduklarını ve fotograf çektirirken eğlenmelerini unutamıyorum.
What was the best assignment you ever went on?
I have an assignment photographing a remote area in Kalimantan (Borneo). This an assignment for a Coal Mining. I found many unique objects there but some people there live in poor. I never forget some kids go to school without shoe (by foot) but they very happy and enjot being photographed.
Tekniğiniz hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?
Birçok insan bunu soruyor ancak yanıtlamak bazen beni endişelendiriyor. Çünkü çok karmaşık ve her fotoğrafta farklı olabilir. Ancak olayın sizin hayaliniz ve fikrinizle başladığını söylemem lazım. Ben sabah erken saate arkadan ve yandan gelen ışıkla çekmeyi seviyorum. Ve fotoğrafın ruhuna göre tonları düzenlerim.
Can you give us some information about your technique shortly?
Many people ask this but sometimes I am so frustrated to answer. Bacuse its too complicated to explain and very vary in each photos. But its actually start with your idea and imagination. And I like to photograph early morning in backlit/sidelit. And manage dark-ligth area in PSCS. And adjust the tones based on the mood of the photo.
Film mi? Dijital mi? Neden?
Filmle başladım. Ve 2004 yılında dijitale döndüm. Ancak dijitalle daha çok eğleniyorum. Çünkü ucuz, basit ve daha iyi
Film or digital. Why?
I start with film. And change to digital in 2004. But I feel more enjoy with digital. Simlply: Cheaper, easier and better
İlk ne zaman fotoğrafçı olmayı düşündünüz?
1995’te ilk SLR’ımı alınca fotoğrafın her anından keyif aldım. 90’larda Endonezya’ da birçok büyük siyasal hareketler oldu. Grafik tasarımcısıyken (şu ana kadar) “fotoğrafçı” olmaktan niçin keyif aldığımı bilmiyorum. Fotoğraf gazeteciliğini de seviyorum ancak bir medya şirketine bağlı olmadan, gazeteci olamayacağımı anladım.
When did you first realize you were going to become a photographer?
When I first own my SLR in 1995 very enjoy photograph every moments in my country. Many big political moments at 90’s in Indonesia. Actually I am a graphic designer (until now) at that time. But I don’t know why I am more enjoy being a “photographer”. I really like photo journalism indeed, but I realize that I coul not become a photojournalism without a media/company.
İlk kameranız neydi?
İlk kameram bir Nikon FM2. İlk FM2 1996’da Megawati Sukarnoputri Suharto rejimi sırasında popüler olduğunda onun fotoğrafını çekerken bir polis tarafından kırıldı. Bu dönemde polis ve asker Suharto rejiminin kontrolündeydi.
What was your first camera?
My first camera is Nikon FM2 with some lenses. The first FM2 was broke by a policeman in 1996 when I take a moment when Megawati Sukarnoputri become popular under Suharto reigm. Polices and army in that time were under Suharto control.
Açtığınız ve katıldığınız sergiler hakkında biraz bilgi verebilir misiniz?
Ülkemde bazı sergiler açtım, sonuncusu Hollanda’da Naarden Festivali’ndeydi. Tek başıma sergi açmadım bugüne kadar.
Can you give us some information about exhibitions you opened/joined?
I have some exhibitions in my country and the last exhibition is Naarden Festival in Holland with some photographers. I never have a solo exhibition.
Sanat eğitiminiz nedir?
İlk eğitimimi Endonezya’da Politechnic Üniversite’sinde aldım. Genellikle seminerlere ve workshoplara katılıyorum.
What formal training do you have?
First formal training was get in my college in Polytechnic University of Indonesia. I usually attend a seminars or workshops.
Uzmanlaşmak neden önemli?
Çok önemli. Pazarlama pozisyonunda olmak gibi birsey. Ancak kalbinizde ve ilgi alanınızda olması gerekiyor. Kaçınılmaz olarak doğa fotoğrafı çekiyorsunuz, moda olduğu için değil. Böylece insanlar sizi, siyah ve beyaz manzara fotoğrafçısı Ansel Adams’ı ya da fotoğrafçı gazeteci Salgado’yu bildikleri gibi biliyor.
How important is it to specialize?
Very important. It’s like positioning in marketing. But it must from your heart and your interest. You must consistenly photograph landscape because you like it not because it’s a trend. So people will know you like people know Ansel Adams as a Black and White Landscape photographer or Salgado as photojournalist.
Yaptığınız en iyi iş neydi?
Kalimantan (Bprneo) ’da ücra bir köşeyi fotoğraflamakla görevlendirilmiştim. Burası bir kömür madeniydi. Burada eşsiz şeyler yakaladım ama burdaki bazı insanlar çok fakirdi. Bazı çocukların okula ayakkabısız gitmesine rağmen mutlu olduklarını ve fotograf çektirirken eğlenmelerini unutamıyorum.
What was the best assignment you ever went on?
I have an assignment photographing a remote area in Kalimantan (Borneo). This an assignment for a Coal Mining. I found many unique objects there but some people there live in poor. I never forget some kids go to school without shoe (by foot) but they very happy and enjot being photographed.
Tekniğiniz hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?
Birçok insan bunu soruyor ancak yanıtlamak bazen beni endişelendiriyor. Çünkü çok karmaşık ve her fotoğrafta farklı olabilir. Ancak olayın sizin hayaliniz ve fikrinizle başladığını söylemem lazım. Ben sabah erken saate arkadan ve yandan gelen ışıkla çekmeyi seviyorum. Ve fotoğrafın ruhuna göre tonları düzenlerim.
Can you give us some information about your technique shortly?
Many people ask this but sometimes I am so frustrated to answer. Bacuse its too complicated to explain and very vary in each photos. But its actually start with your idea and imagination. And I like to photograph early morning in backlit/sidelit. And manage dark-ligth area in PSCS. And adjust the tones based on the mood of the photo.
Film mi? Dijital mi? Neden?
Filmle başladım. Ve 2004 yılında dijitale döndüm. Ancak dijitalle daha çok eğleniyorum. Çünkü ucuz, basit ve daha iyi
Film or digital. Why?
I start with film. And change to digital in 2004. But I feel more enjoy with digital. Simlply: Cheaper, easier and better