Neler yeni

Yeni mesajlar Yeni konular En çok mesaj En çok tepki En çok görüntülenen

Çalışmalarını paylaşanlar için (Algı)

puhuma

⭐Deneyimli Tasarımcı⭐
Katılım
28 Eki 2007
Mesajlar
138
Tepkime puanı
6
Web sitesi
www.grafikerler.net
Saygıdeğer arkadaşlar;
Foruma eleştiri, yorum ya da sadece paylaşmak adına eklediğiniz çalışmalardaki ortak hataları gözlemledim. Umarım bu mesaj faydalı olacaktır.

Gestalt Kuramı
Gestalt psikolojisi (Geştalt psikolojisi okunur), zihnin çalışma ilkelerinin bütünsellik, paralellik ve kendi kendi kendisini düzenleme olduğunu öne süren psikoloji teorisi. 20.yy'ın ilk yarısında, Almanya'da ortaya çıkmıştır.

Gestalt yaklaşımı için verilen klasik örnek, bir sabun köpüğünün kendiliğinden, yüzeyindeki tüm noktaların basınç gücüyle paralel hareketinden ortaya çıkıvermesidir. Bu kendiliğindenliğin karşıtı, bir bilgisayarda aynı sabun köpüğünü oluşturmak için gerekecek çözümleme, matematik formülü, yüzeydeki her zerrenin tek tek hesaplanması ve çizilmesini gerektiren atomist yaklaşımdır.

Duyularımızın, özellikle görme duyumuzun şekillendirme eğilimine, parçaları bütünleştirerek algılamasına Gestalt etkisi denir. kaynak

Wertheimer, Köhler ve Kofka tarafından geliştirilmiş bir yaklaşımdır.
Gestalt, Almanca, bütün, şekil, biçim gibi anlamlara gelir. Gestalt kuramcılara göre; bütün parçaların toplamından daha farklıdır. Birey bütünü parçalarına ayrıştırarak değil, bütünlük içinde algılar. ÖR: Bir senfoni orkestrasını dinlerken, her bir müzisyenin orkestraya katkısını analiz ederek değil, bütün olarak dinleyip anlamaya çalışırız.
Gestaltçılar, organizmanın dışarıdan gelen duyumlara kendisinden bir şeyler katara, yaşantıyı yeniden örgütlediğine inanmaktadırlar. Bizler dünyayı bütün olarak algılarız. Uyarıcıları birbirinden ayrılmış bir şekilde değil, bir arada anlamlı bütünler halinde görürüz.
İçebakış yöntemini psikoloji için uygun görmekle birlikte, yapısalcıların bu yöntemi yanlış kullandığını belirtmişlerdir. İçebakış, yaşantıları bilmek için değil, anlamlı olan ve bütünlük taşıyan yaşantıları incelemek için kullanılmalıdır. (İnsanların dünyayı nasıl algıladığını öğrenmek için)
Davranışsal yaklaşımı eleştirmişlerdir. Davranışların yalnızca uyarıcı-tepki ile açıklanmasının insan davranışlarını basitleştirdiğini savunmuşlardır.
Uyarıcı-tepki örüntüsü yerine algısal örgütleme-algıya dayalı tepki formülünü önermişlerdir. Organizma sadece çevreden gelen uyarıcılara tepkide bulunmaz. Çevreyle etkileşim içindedir.

Gestalt Kuramda Algılama
Gestalt psikologlar öncelikle algılama ve problem çözme süreçleriyle ilgilenmişlerdir. Öğrenmeyle ilgili görüşleri, algılamayla ilgili çalışmalarına dayanmaktadır. Algısal örgütlenme yasaları öğrenmeyi de açıklamaya yardım eder.
Algı bir örgütlenmedir. Çok sayıda algılama ilkesi vardır. (şekil-zemin, yakınlık, benzerlik, tamamlama, basitlik)
Gestaltçılar bu yardımcı yasaları daha genel ortak bir yasa çevresinde toplamak için çaba harcamışlardır. Bu genel yasaya Pragnez adını vermişlerdir.
Pragnez: Her psikolojik olayda anlamlı olma, basit olma ve tam olma eğilimi olmasıdır.
Algısal Örgütlenme Yasaları
1. Şekil – zemin algısı
İnsanın algılama sistemi şekil ve zemin arasında bir ayrım yapar. Şekil, bireyin, dikkatinin odaklandığı şeydir. Zemin ise, şeklin gerisinde kalan, dikkat edilmeyen, algı alanına girmeyen şeydir. Şekil zeminden daha dikkat çekici özelliklere sahiptir. Bazı durumlarda şekil ve zemin yer değiştirebilir. Ancak aynı anda her ikiside şekil ya da zemin olarak algılanamaz.
2. Yakınlık
Organizma birbirine yakın olan nesneleri gruplandırarak algılama eğilimindedir. İşitsel uyarıcıların gruplandırarak algılanması ise zaman içinde birbirlerine olan yakınlıklarına göre gerçekleşmektedir. Konuşmayı sözcükler ve cümleler arasındaki duraklamalara göre anlamlandırırız. Yazma ve okumayı ise sözcükler arasındaki ayrım ve noktalama işaretlerine göre yaparız.
3. Benzerlik
Şekil, renk, cinsiyet gibi pek çok özellik bakımından birbirine benzer maddeler gruplanarak algılanma eğilimindedir.
4. Tamamlama
Organizma, önceden tanıdığı nesne, olay, ses ve etkinliklerin bazı parçaları eksik olsa bile onları tamamlayarak algılar.
5.Devamlılık
Aynı yönde giden noktalar, çizgiler vs birlikte gruplandırılarak algılanır.
6. Basitlik
Diğer unsurlar eşit olduğu takdirde birey, daha düzenli ve basit olan nesne ve şekilleri algılama eğilimindedir.

kurama görsel örneklerle desteklemek adına bu dosyadan faydalanabilirsiniz.

Anlamadığınız ya da sormak istediklerinizi sorabilirsiniz...
 

hakan_turmus

🏅Acemi Tasarımcı🏅
Katılım
30 Eki 2007
Mesajlar
54
Tepkime puanı
0
verdiğin kuramı dikkatlice okudum.Çok teşekkür ederim.
 

puhuma

⭐Deneyimli Tasarımcı⭐
Katılım
28 Eki 2007
Mesajlar
138
Tepkime puanı
6
Web sitesi
www.grafikerler.net
rica ederim. Bu kuramı önemli yapan;
4 sanat disiplini ile beraber, diğer sanat sınıflarının (görsel, işitsel, ritmik sanatlar vb) en alt tabakasını oluşturur. Daha somut bir ifade ile güzel sanatlar liseleri, fakülteleri vb ilgili ana sanat dallarında verilen öğretiler diğer bilim dalları gibi felsefe (psikoloji) den faydalandığı mutlaktır. Yani bu demektir ki; temel tasarım ilkelerinden, renk bilgisine kadar hepsinin görünmeyen perdesidir bu bilgiler. (temel tasarımın temeli) Dolayısıyla plastik sanatlar içinde yer alan grafik dalı ile ilgilenenlerin çoğunun bu kuramları göz ardı ettiğini düşünüyorum ve zaten gereken hassasiyetleri başta güzel sanatlar olmak bu kuramların üzerinde yeterince üzerinde vurgu yapılmayıp son derece önemli bir sihiri kaçırdıklarını gözlemledim. Ve bu bilgileri paylaştığım forumda kaç arkadaşımızın okuduğunu bilemiyorum ama 1 kişinin okuduğunu ve algılayıp anladığını varsayarak onay mesajı göndermesi beni mutlu etmiştir.
Zaman ayırıp okuduğun için asıl ben teşekkür ederim..
 

Cahit GÜLDEN

Eğitimci Grafiker
♾️Grafik Gurusu♾️
Katılım
26 May 2007
Mesajlar
1,199
Tepkime puanı
44
Web sitesi
www.cahitgulden.com
rica ederim. Bu kuramı önemli yapan;
4 sanat disiplini ile beraber, diğer sanat sınıflarının (görsel, işitsel, ritmik sanatlar vb) en alt tabakasını oluşturur. Daha somut bir ifade ile güzel sanatlar liseleri, fakülteleri vb ilgili ana sanat dallarında verilen öğretiler diğer bilim dalları gibi felsefe (psikoloji) den faydalandığı mutlaktır. Yani bu demektir ki; temel tasarım ilkelerinden, renk bilgisine kadar hepsinin görünmeyen perdesidir bu bilgiler. (temel tasarımın temeli) Dolayısıyla plastik sanatlar içinde yer alan grafik dalı ile ilgilenenlerin çoğunun bu kuramları göz ardı ettiğini düşünüyorum ve zaten gereken hassasiyetleri başta güzel sanatlar olmak bu kuramların üzerinde yeterince üzerinde vurgu yapılmayıp son derece önemli bir sihiri kaçırdıklarını gözlemledim. Ve bu bilgileri paylaştığım forumda kaç arkadaşımızın okuduğunu bilemiyorum ama 1 kişinin okuduğunu ve algılayıp anladığını varsayarak onay mesajı göndermesi beni mutlu etmiştir.
Zaman ayırıp okuduğun için asıl ben teşekkür ederim..

Maalesef iyice hazırcı bir toplum olduk ve ne yazıkki artık okumakta bize zor gelmeye başladı, sloganların bile okunmaya üşenileceği endişesi içindeyim.
Yukarda arkadaşımızın verdiği bilgi. En temel özelliğiyle görsel bir tasarımı nasıl oluştururuz sorusuna çok güzel bir cevaptır. Hele Grafik tasarım gibi insan algısına direk hitap eden bir alanda, çok iyi özümsenip, sindirilerek anlaşılması gereken bir kavramdır algı.
Buna rağmen, ciddi bir şekilde okunup anlaşılması gereken bu bilgiyi okumakta zorlanıyorsanız veya gereksiz buluyorsanız. İnanın bana tasarımcılık hayatınız çok uzun ömürlü olmayacaktır.

Arkadaşımıza verdiği bu değerli bilgiler için çok teşekkür ederim.
 

puhuma

⭐Deneyimli Tasarımcı⭐
Katılım
28 Eki 2007
Mesajlar
138
Tepkime puanı
6
Web sitesi
www.grafikerler.net
+ capital sermayenin beyinleri olan dünya ülkelerindeki tasarım ve sanat farkı bu sihir de yatar. Bu sihir de, doğrudan görünmese de dolaylı olarak beyin göçünün sebeplerindendir. Yani bilinçli kitle kültür reformu için alt yapısı olmayan 2. ve 3. dünya ülkeleri her zaman yönlendirilmeye mahkumdurlar. Ve şu bilgiler ve bunun gibi birçok bilgiyi herkes paylaşmaz ya da hatırlatmaz. Tabi bu da egoizm in kapsama alanına girer. Son olarak; bu bilgileri bilmeyen daha doğrusu öğrenmeyen ve kendisine grafikerim, tasarımcıyım, çizerim, sanatçıyım, müzisyenim diyen kişi bana göre bu kimlikleri hak edemez. Çünkü kişi neyi neye göre kim için ve nasıl yaptığını bilmediği için...
 

İpek

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
7 Haz 2007
Mesajlar
18
Tepkime puanı
0
paylaşımınız için teşekkür ederim..
 

ecenur87

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
16 Eyl 2007
Mesajlar
21
Tepkime puanı
0
arkadaşımız güzel bir noktaya değinmiş. paylaşım için teşekkürler
 

jekfer

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
19 May 2007
Mesajlar
12
Tepkime puanı
0
okudum ve anladım ve düşündüm...
 

N/A3

🏆Pro Tasarımcı🏆
Katılım
5 Tem 2007
Mesajlar
850
Tepkime puanı
15
Olayın benim anladığım kısmı şöyle.

Grafik tasarım da ( konumuz olduğu için ) çeşitli ayrıntılara verilen özen sonrası ortaya çıkan çalışmanın esasında o özeni göstermediği.
Genel olarak olayın tümü üzerinden bakılarak hazırlanmasının ön görüldüğüdür.

Sade bir zeminin şekli öne çıkartmasını benzer şekillerin gruplandırılarak yakınlık kuramı ile desteklenmesi.
Tamamlama , devamlılık ve basitlik ile de süslemektir.

Böylemidir kısacası ?
 

selimen

🏅Acemi Tasarımcı🏅
Katılım
24 Eyl 2007
Mesajlar
43
Tepkime puanı
0
Bu bilgiler bizler için çok aydınlatıcı oldu teşekkür ederim
 

puhuma

⭐Deneyimli Tasarımcı⭐
Katılım
28 Eki 2007
Mesajlar
138
Tepkime puanı
6
Web sitesi
www.grafikerler.net
Olayın benim anladığım kısmı şöyle.

Sade bir zeminin şekli öne çıkartmasını benzer şekillerin gruplandırılarak yakınlık kuramı ile desteklenmesi.
Tamamlama , devamlılık ve basitlik ile de süslemektir.

Böylemidir kısacası ?

benzer şekilleri sistematik ve kompozisyon ilkelerine göre gruplandırarak yakınlık kriteri ile beraber vurgu (renk, biçim, form) desteklenmesi desek daha doğru olur.

Aslında kısacası, parça bütün ilişkisi

Kuram için birkaç görsel upload ettim. İnceleyelim;
gestalt10oc4.jpg


bu örneğimizde algıda tamamlama ve bütüne gerek duymuyoruz. Göz boşlukları tamamlayarak beyini harekete geçiriyor ve belleği (uzun ya da kısa süreli bellek) ziyaret ediyor, orada biçim hakkında bilgiyi alıyor getiriyor ve sonunda biçime anlam yükleyerek görevini tamamlıyor.

2. örneğimizde
gestalt1ew1.jpg


birbirine benzer şekillerin gruplaşma özelliğini görüyoruz. Buradaki dikkatimizi çeken kısım; gruplaşma anlamlı bir bütün (bir) ile tamamlanıyor. Ve yine beyin harekete geçerek yukarıdaki gibi işlemine devam ediyor.

daha birçok örnek verilebilir, zamanım olduğu müddetçe yazmaya gayret edeceğim. Çünkü bu eski bilgileri sözde eğitimci olsam da biliçaltımdan getirip anlaşılır biçimde aktarmak biraz güç. Son örneğimizle tamamlamak istiyorum.

gestalt12bx5.jpg
 

evren

🏅Acemi Tasarımcı🏅
Katılım
5 Eyl 2007
Mesajlar
51
Tepkime puanı
0
Güzel bir yazı,teşekkürler.
 

ubim

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
5 Mar 2008
Mesajlar
4
Tepkime puanı
0
gönderdiğiniz yazı gerçekten çok önemli bilgiler içermekte; foruma üye olmamı bile sağladı :) gerçekten grafik adı altında insanların gelişi güzel şeyler yapmaları belli temel ilkelerle ilişkilendirmeden çok da kalıcı olmuyor. ayrıca görüşlerinizi gerçekten çok derin ve doğru buldum özellikle sanatla bağlamanız gerçekten ufkumu genişletti paylaşımınız için çok teşekkürler
 

SHGİPTAR

🌟Usta Tasarımcı🌟
Katılım
23 Eyl 2007
Mesajlar
267
Tepkime puanı
2
Güzel ve yararlı bilgiler için teşekkürler:)
 

ErdeN

🏅Acemi Tasarımcı🏅
Katılım
8 Ocak 2008
Mesajlar
26
Tepkime puanı
0
Bu konudaki yardımcı olma çabalarını sadece bir teşekkür ile takdir edebildiğimiz için üzgünüm dostum. Gerçekten çok sağol çok yararlı bilgiler için.
 

LuNaTiC

🏆Pro Tasarımcı🏆
Katılım
23 Tem 2007
Mesajlar
899
Tepkime puanı
11
Yaş
41
Verdiğiniz bilgiler gerçekten güzel. Grafiker olmak isteyen arkadaşlara da yapıtaşı olmalı.
 

Karanlikmavi

🏅Acemi Tasarımcı🏅
Katılım
7 May 2008
Mesajlar
31
Tepkime puanı
0
Bu güzel ve hatırlatıcı bilgiler için teşekkür ederim sanırım gestalt psikolojisini en son üniversite de görmüştüm ama grafikte de bu kadar işime yarayacağını ummamıştım.
Tekrar teşekkürler ayrıca imzan da çok hoş :D..
 

swallow

🌱Yeni Üye🌱
Katılım
14 May 2008
Mesajlar
1
Tepkime puanı
0
bugün üye oldum.okudum,anlamaya çalıştım.tekrar okudum...sanırım anlayacağım...paylaşımınız için teşekkürler.
 
Üst